VOORJAAR 0.2

Ook al wordt er om de tuin heen vrolijk gekwetterd en gezongen, in de tuin werd het ineens super stil. De koolmeesjes die af en aan vlogen om hun jongen te voeren waren weg. Opnieuw was er een vogelfamilie uitgevlogen zonder bericht. De dag na hun vertrek dacht ik te horen dat ze nu in een grote boom achter het huis woonden en vanmorgen werd bevestigd dat zij in ieder geval heel dichtbij bivakkeren: pa en ma kwamen met hun kroost eten. Van de Vogelbescherming leerde ik dat het goed is zomers door te blijven voederen, dus hangen er nog steeds vetbollen, vogelzaad en pindakaaspotten her en der in de tuin. Daar maakt ook dit jonge gezin dankbaar gebruik van.
Heel erg leuk dat ik op deze manier voor mijn gastvrijheid beloond wordt!
Natuurlijk lag mijn fototoestel niet in de buurt tijdens dit bezoek, hopen dat ze snel weer langswaaien, ik zit er klaar voor!



De vijver blijft natuurlijk één groot feest: in een half uur tijd komen er soms wel acht verschillende soorten vogels langs om zich te verfrissen en/of te drinken. Het is even heel warm, zonnig weer geweest en soms zie ik mereltjes bijna op apegapen liggen. Het water in, dan schudden en poetsen en in de schaduw met het snaveltje half open rustig bijkomen.....

Ook de groenling zie ik dagelijks terug. Sterker nog, deze vogeltjes hebben klaarblijkelijk het idee dat wij midden in hun territorium wonen en worden steeds brutaler. Bleven zij voorheen keurig aan de stille kant van de vijver, nu komen ze steeds dichterbij. Zo close dat het me niet zal verbazen wanneer zij binnenkort op tafel landen om te kijken of daar misschien iets lekkers ligt...



De vijver zelf: mijn geduld wordt dit keer wel héél snel beloond! Overal komen kopjes van de zuurstofplantjes boven het oppervlak uit.
De krabbescheer en de zwanenbloem doen het prima. Zeker met de zwanenbloem ben ik blij: dit is een goede indicator dat het met het natuurlijk evenwicht in het water goed gesteld is. 



Ook met de oeverbeplanting gaat het dankzij de warmte en de regelmatige regenbuien uitstekend.
Mag ik het dan jammer vinden dat het minder mooi weer is dan voorspeld, de tuin vaart er wel bij!








                                                               






Hoopte ik de familie Mees snel terug te zien, dat gebeurd! In de ochtend komen ze richting het oude nest om te eten. Vervolgens trekken ze de hele tuin door, spelen in de middag bij de vijver om in de avond weer terug te gaan naar 'hun' boom!



Reacties

Populaire posts van deze blog

PAESENS MODDERGAT, 't FISKERHUSKE en WADDENWOL

TÓCH LENTE ......

BAKJE BREIDZJEN, BREIEN! IN FRYSK MUSEUM TE LJOUWERT, MARIE ANTOINETTE, EN NOG EENS BRAZILIAANSE AVONTUREN