NIEUW VOORJAAR

Vorig jaar het laatste verhaal in het voorjaar, nu een nieuwe start in dezelfde tijd van het jaar. Er gebeurd zoveel in de tuin dat het toch weer leuk is daar zo nu en dan iets over te vertellen. Om niet verzeild te raken in de vraag waar te beginnen start ik bij vandaag en gister en maak ik af en toe even een stapje terug in de tijd......

In de afgelopen weken is flink gebruik gemaakt van de voederplekken in onze tuin en eergisteren kwam een spechten man mét jong foerageren. Dat was al wat maar gister was hij er met nóg één, dubbel feest dus.


Blijkbaar was bij vader specht even verwarring wie nu precies gevoerd moest worden maar dat werd snel opgelost.
Op dit moment bezoeken 2 spechten paren onze tuin. Zeker weten doe ik het niet natuurlijk maar ik heb het idee dat het tweede mannetje een jong van vorig jaar is. 
Die mannen zijn goed van elkaar te onderscheiden: op het achterhoofd hebben zij een rode vlek, streep of driehoek die bij elk exemplaar anders is. 
Ook de vrouwtjes hebben ieder een eigen tekening maar doordat die zwart/wit is, iets lastiger te ontdekken.
De jongen zijn weer anders: zij hebben allemaal een 'rood petje'. Bij  één van de twee loopt dat wat verder door naar achter wat de vraag oplevert of dat dan misschien een mannetje is.....


De nesten van de spechten bevinden zich niet in onze tuin. Wel hebben kool- en pimpelmeesjes gebruik gemaakt van onze nestkasten. Na het uitvliegen van de jongen zien wij ze een paar dagen niet en ineens komen zij regelmatig met de hele familie terug in de tuin om te spelen, eten en rusten. Het levert een enorme hoeveelheid gekwetter, levendigheid en spektakel op!





Bij de vijver liep ik tegen een onverwachte gast aan: een blauwe reiger.
Blijkbaar geduldig wachtend op de dingen die niet komen gingen: onze vijver is tot nu toe visloos.... Inmiddels weet ik dat zij ook een salamander of kikker kunnen waarderen en die zijn wel weer te vinden in het water.

Ongenode en te missen als kiespijn gasten zijn er natuurlijk ook: slimme ratten hebben soms in de gaten dat er op verschillende plekken potten pindakaas hangen en daar maken zij graag gebruik van...... Ik zie ze liever niet maar als ik een foto, weliswaar een zoekplaatje, van hen zien smelt ik ook wel weer een beetje. Ratten hebben nou eenmaal de pech een slechte naam te hebben....



Nu, na een stormachtige nacht met windstoten, onweer en heel véél regen heb ik de specht tot nu toe teruggezien met maar één van de twee jongen, het vrouwtje zie ik vrijwel niet. Voorlopig hou ik de hoop vast dat het andere jong veilig bij haar is......

Verder bezocht een jonge merel de tuin en probeerde een jonge ekster zich door het kattenluik te wurmen. Niet heel slim gezien de aanwezigheid van onze witte (huis)panter..... Van deze laatste gebeurtenis heb ik helaas geen beeldverslag!



Reacties

Populaire posts van deze blog

PAESENS MODDERGAT, 't FISKERHUSKE en WADDENWOL

TÓCH LENTE ......

BAKJE BREIDZJEN, BREIEN! IN FRYSK MUSEUM TE LJOUWERT, MARIE ANTOINETTE, EN NOG EENS BRAZILIAANSE AVONTUREN