DAHLIA-GEKTE





In mijn tuin is dit jaar een complete gekte binnengeslopen: de Dahlia. In al haar verschijningen: van klein en beschaafd, iets gedurfder tot totaal over de top. 
In 2012 kocht ik de eerste dahlia's in pot bij een kweker in Eenrum en daarna ontdekte ik steeds meer fysieke en online adressen om de mooiste knollen te kunnen aanschaffen. Dahlia's zijn écht een verslaving! Er zijn 1000den soorten, vormen en kleuren, de één nog mooier dan de ander. Lelijke dahlia's zie ik eigenlijk niet, ik heb wel voorkeuren!
Voorheen hield de tuin mij ook al wel het hele jaar door bezig: plannen, verplanten, zoeken naar mooiere combinaties, kleuren en vormen van planten maar met de intrede van de Dahlia gebeurde er iets bijzonders in de tuin. Zo gauw ik wakker werd   wilde ik deze zomer snel naar buiten om te zien of er al weer eentje bloeide en welke dan én hoe dan en welke kleurschakering dit keer?
Ook in huis is het een bloemenzee geweest. De meest mooie voluptueuze bossen hebben in de vazen staan pronken.



In dit afgelopen seizoen hebben hier voor het eerst bijna 100 soorten staan bloeien en nóg is het niet genoeg! Ik ben al druk met het bestellen van en zoeken naar meer mooie exemplaren voor nog meer fleur en kleur.
Afgelopen weekend hebben we een begin gemaakt met het rooien van de dahlia's om ze goed te kunnen laten overwinteren



Het lijkt er op dat wij tot nu toe heel veel geluk gehad hebben dat de meeste van onze knollen goed de winters zijn doorgekomen: ik werd totaal niet gehinderd door enige kennis. De knollen werden uit de volle grond gerooid en in kranten in en droge schuur gebracht of in de pot op elkaar gestapeld in diezelfde schuur. Inmiddels weet ik beter: er moet gecheckt worden of de knol gezond is, hij moet drogen voor 'ie de uiteindelijke winterstalling ingaat, de ruimte moet droog zijn maar dan weer niet té droog..... Als ik aan al deze dingen denk begin ik me zwaar zorgen te maken of het allemaal wel gaat lukken.




Maar toch: het plezier van en met de dahlia's staat voorop. In het Dahlia seizoen is het mogelijk om in mineur op te staan maar zo'n bui blijft hooguit hangen tot de eerste bloemen in zicht zijn. De zwaarte verdwijnt als sneeuw voor de zon en slaat om in volledige euforie en extase bij al deze uitbundige kleurenpracht!












Sommige dahlia's trekken insecten en vlinders aan











Reacties

Populaire posts van deze blog

PAESENS MODDERGAT, 't FISKERHUSKE en WADDENWOL

TÓCH LENTE ......

BAKJE BREIDZJEN, BREIEN! IN FRYSK MUSEUM TE LJOUWERT, MARIE ANTOINETTE, EN NOG EENS BRAZILIAANSE AVONTUREN