........VAN TWIJFEL NAAR ENKHUIZEN..........

Er zit aardig wat tijd tussen dit blog en het vorige en er is uiteraard ook het nodige gepasseerd waaronder mijn verhuizing deze zomer van Friesland terug naar Amsterdam. 
De reden waarom ik niet geschreven heb is de vraag: 'aan wie wil ik zo nodig mijn verhaal kwijt en waarom'.........  en daar heb ik  nog steeds geen goed antwoord op. Wel hoor ik van een paar mensen dat zij regelmatig even bij me neuzen en het dan jammer vinden dat er geen nieuw verhaal te vinden is. Afgelopen weekend heb ik de Masterclass de Kleuren van de Zuiderzee door Loret Karman in het Zuiderzeemuseum gevolgd en die ervaring is zo indrukwekkend geweest dat er reden genoeg is om weer eens in de pen te klimmen.

Deze masterclass is een onderdeel van diverse 'Meet the Masters' georganiseerd door de Crafts Council Nederland. Dit is mijn eerste kennismaking geweest met deze Council: zij willen een platvorm zijn voor het hedendaagse ambacht en organiseren diverse exposities, volgen diverse creatievelingen en brengen misschien wel bijna vergeten ambachten onder de aandacht. Verder willen zij 'makers' en studenten met elkaar in contact brengen om zo voor een kruisbestuiving te zorgen tussen deze twee groepen. 
In het  binnenmuseum van het Zuiderzeemuseum is er nog tot 25 oktober een expositie: Hand van de Maakster en naar aanleiding daar van dus deze dag met Loret.

Begin augustus ontving elke deelnemer een mail met daarin de 'huiswerk opdracht': Brei een stekenrol met 6 verschillende kleurbreitechnieken: 
- slipstitches
- intarsia
- fairisle
- mazen op breiwerk (deze heb ik even gemist...)
- recht en averechte steken

Met deze mail begon de zoektocht: welke wol ga ik gebruiken, waar ga ik van uit: kies ik voor het water, neem ik dan ook de beplanting daar om heen mee, kijk ik naar de klederdracht, de kleuren van de dorpen en stadjes???
De eerste stap was Hoorn: een bezoek aan de winkel van Wilbert Schouten. En daar sta je dan voor een kast garen met meer dan 200 kleuren.... Blauwen, grijs- en groen blauwen, groen, blauw-, geel- en grijsgroen, lila, paarzen, turkoois, witten en grijzen, rose, roden en oranjes voor de zons op- en ondergang.....
Uiteindelijk met veel meer kleuren naar huis gegaan dan ik van te voren bedacht had en later al breiend tot de ontdekking komen net die kleur niet te hebben. Gelukkig aanvulling gevonden bij Stephen & Penelope in Amsterdam. 

Na het vinden van het pallet waarmee ik wilde werken was de volgende vraag: welke vorm geef ik aan de technieken?
Omdat ik bezig was met een cursus 'Short Rows' van Carol Feller (gratis op Craftsy) besloot ik in mijn eerste lapje te experimenteren met gekleurde shortrows. Van de strepen maakte ik piramides, recht en averecht werden mozaïek- en linnen steken etc....

Onderweg prachtige boeken tegengekomen: o.a. The essential Guide to Color Knitting Techniques van Radcliffe en Stranded Colourwork Sourcebook van Felicity Ford.
















En dan 5 september: alle werk gedaan en op naar Enkhuizen!











Na het welkom werden we gevraagd ons huiswerk op tafel te leggen....
wat een kleurenpracht en wat een hoeveelheid fantastische interpretaties van het onderwerp!
Alleen al bij het zien van deze werkjes hadden we uren stil kunnen staan. Vanwege het overvolle programma snel door naar het volgende....





Nieuwe opdracht: zoek een foto uit en maak daar een vertaling van in een gebreide Log Cabin.... 

Helaas bleek ik een bijna leeg fototoestel bij me te hebben en heb nog weinig foto's kunnen maken.
Het doorgaan met zoeken naar passende kleuren, hoeveel van een kleur gebruik ik in dit blok, hoe zet ik die tegen elkaar aan. 
Er is door iedereen intensief en gefocust gewerkt,  informatie van Loret opslurpend.....

In de middag 'en plein air' gebreid: opnieuw kijken wat je ziet en zet het om in draadjes!



Tussentijds is een conservator langs geweest met een blad met witte handschoentjes en een steekmouwtje uit het depot. Dat hield in dat wij zo maar een museumstuk mochten vasthouden en van onder tot boven bestuderen!


In de voorbereiding voor deze Masterclass zijn
Loret en Joke Blokland  druk geweest met steekmouwen.
Joke heeft 6 boordjes uit een schriftje van Aaltje Kes- van Altena uit 1910 ontcijferd en herschreven. Vervolgens heeft ze deze boordjes gebreid. Ze heeft hierbij pennen vanaf 0,7 mm gebruikt. Zo klein dat ze een pianostemmer heeft moeten vragen pianosnaren voor haar te prepareren en er een punt aan te slijpen.....












De volgende (zondag)morgen nog steeds 'in the mood': 





En maandag??? Nog maar eens bij het Bakkie Breien van Loret......
                                Het ergste?? Ik wil meer, meer, meer!!





                         









Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

PAESENS MODDERGAT, 't FISKERHUSKE en WADDENWOL

TÓCH LENTE ......

BAKJE BREIDZJEN, BREIEN! IN FRYSK MUSEUM TE LJOUWERT, MARIE ANTOINETTE, EN NOG EENS BRAZILIAANSE AVONTUREN