......MASTERS, TEACHERS, DESIGNERS, DYERS, KNITTERS and a SHAWL....

In januari van dit jaar introduceerde Loret het  boek  Penguin, a knit collection van Anna Maltz, een jonge Londense ontwerpster. Het boek staat bol van leuke, grappige en mooie patronen van vogels, truien, mutsen en shawls, geïnspireerd op het thema pinguïns. Dit boek is alles behalve een saai breiboek: het is geschreven als een soort reisverhaal met mooie foto's en goed beschreven patronen.


Tijdens het Broodje en de Bakkies van die maand maakten we dan ook kennis met de techniek van Anna, gebruik makend van een patroon uit de Knitty: een Amerikaans online tijdschrift.





Helemaal leuk dat Anna Maltz, aka Sweaterspotter de hoofdgast bleek te zijn op de Breidagen in Rijswijk. De workshop die wij donderdagavond voor opening van de beurs mochten meemaken was geweldig; Anna's enthousiasme is groot, haar vrolijkheid aanstekelijk en haar ontwerpen zo inspirerend en kleurig!

De les draaide om Anna's techniek Marlisle, een combinatie van colorwork en Fairisle. De workshop was zo exciting en vol dat ik me vrijwel geen tijd gegund heb om foto's te maken. Goed teken  maar achteraf bezien een soort van jammer!
Wel heb ik de Humboldt van Anna zelf even aangehad. Een hartstikke leuke trui in de genoemde Marlisle techniek. 








Om de Humboldt te maken heb ik Lace van Loret Karman uitgekozen. Twee tinten rose, net genoeg uit elkaar liggend om toch nog een mooi contrast te krijgen....
Verder dan deze swatch ben ik dankzij allerlei andere gebeurtenissen nog niet. Wordt vervolgd dus!!

  











Anna staat hier voor al mijn favoriete ontwerpen: de Humboldt, maar ook de pinguïns, het vest  (Kermis) en natuurlijk dé sjaal, de Diagonapples. Ik wordt zo vrolijk van haar kleurige en fleurige ontwerpen!  Ook de jurk die ze hier draagt heeft ze zelf bedacht en gebruik gemaakt van allerlei resten katoen. Gaaf toch om zo van je stash af te komen?!

Op de Weversmarkt in Hoorn fantastische kleuren Lace van Loret Karman uitgekozen en  onderweg naar Brugge ben ik beginnen te breien aan deze sjaal: opgezet en de eerste kleurenbaan gebreid in de auto.  Vervolgens bolletjes gewonden aan de ontbijttafel in de schitterende tuin van onze B&B het Huis met de loft.. 



En tot mijn grote schrik het patroon kwijtgeraakt in Damme, laten liggen na een overheerlijke lunch aan het water..... Gelukkig bleek bij navraag de volgende dag het stuk keurig voor mij bewaard te zijn en kon ik de rest van de reis lekker door breien!




Thuis gekomen in Amsterdam nog steeds enthousiast gewerkt aan de sjaal en helaas een heel stuk uitgehaald omdat ik de meerderingen tot twee maal toe aan de verkeerde kant maakte. Ik twijfelde omdat door het blokken een deel van het probleem verholpen zou kunnen zijn. Heel blij dat ik wel rigoureus uitgehaald heb: het is zo'n mooi patroon gebreid met zulk mooi garen... beter dat alles klopt nu!



                                    ......... hier was ik... 



Een toverbol gedraaid van al de mooie kleurtjes en met frisse moed weer opnieuw beginnen te breien. Nu niet meer eigenwijs gedaan en, zoals Anna al voorstelde in de beschrijving van het patroon, een marker aan de kant van de meerderingen om verdere vergissingen te voorkomen....

Opnieuw op reis, dit keer met de bus naar Londen, en natuurlijk de sjaal in wording weer mee. Hoe leuk is het dan om Anna zelf tijdens onze workshop in het Fashion and Textile Museum weer te zien. En dan had zij ook nog één van haar Diagonapples in wording bij zich, Loret droeg de hare en natuurlijk was daar ook mijn exemplaar.....

Rechts Anna's sjaal, boven in het midden die van Loret en links die van mij....
Anna breit met Appletons Old English Crewel Wool, en Loret en ik dus met haar zelfgeverfde Lace, bestaande uit 80% merinos en 20% zijde.

Ben benieuwd welke avonturen deze breireis verder nog voor mij in petto heeft!!






























Reacties

Populaire posts van deze blog

PAESENS MODDERGAT, 't FISKERHUSKE en WADDENWOL

TÓCH LENTE ......

BAKJE BREIDZJEN, BREIEN! IN FRYSK MUSEUM TE LJOUWERT, MARIE ANTOINETTE, EN NOG EENS BRAZILIAANSE AVONTUREN