MISSONI, TEXTILE MUSEUM, TATE GALERY, LONDON




Enige tijd geleden onder het genot van een heerlijke maaltijd kwam Loret op het idee om met de bus naar Londen te gaan en aldaar in het Fashion and Textile Museum de tentoonstelling over Missoni te gaan bekijken. 
Al snel nam haar idee steeds grotere vorm aan en het uiteindelijke resultaat was een reis, tentoonstelling + workshop beginnend op vrijdagavond met 17 'breimadammen' die de bus in stapten. Ernestine heeft dit onderdeel van de reis al zo beeldend beschreven dat het onnodig is hier nog eens te herhalen. Dan wel met de aantekening dat mocht Loret nog eens zo'n uitstapje  bedenken ik dan wel direct 'ja zal zeggen, maar  wel kies te reizen per trein of vliegtuig! Eens zo'n busreis zonder slaap is meer dan genoeg voor mij!!

Na het bewonderen van de 'White cliffs of Dover' uiteindelijk in Londen uit de bus en langs de Southbank van de Theems naar het museum gewandeld.
Het museum was nog gesloten, dus neergestreken in het Museumcafe voor ontbijt, de broodnodige koffie, opfrissen in het toilet en meer. 

















De expositie is prachtig: alles draait vooral om het creatieve proces van het ontwerpen. Daarnaast worden een aantal stukken uit het 60 jarig! bestaan van het huis Missoni geshowd.
De moderne kunst is een grote inspiratiebron voor de designs van Missoni. Een aantal van deze kunstenaars zijn dan ook vertegenwoordigd met één van hun werken. 

















Het ontwerp proces is adembenemend en leert maar weer eens dat proeflappen en schetsen niets minderwaardig is zich dragen. 


Doordat de werkruimte die het museum ter beschikking stelde pal naast de expositieruimte ligt was het mogelijk steeds in- en uit te lopen. 
Deze uren in het museum heb ik gebruikt om de beelden in mijn hoofd te prenten, te kijken naar structuren, kleurgebruik en vertaling van inspiratiebron naar design. Veel te veel indrukken weer en veel te weinig tijd om die omzetten in een eigen werkstuk!

Dit werk van Tancredi boeide mij enorm en was startpunt van mijn onderzoekje. Bij thuiskomst zag ik dat in de weerspiegeling van het glas stiekem de collectie van Missoni binnengeslopen was!








Het is een dag van kijken, verwondering, kennis opdoen en verzamelen geweest. Binnenkort organiseert Loret een terugkom dag in Nederland waarop we deze indrukken omgaan zetten in een eigen interpretatie.....







 In Tate Modern loopt tegelijkertijd een expositie van Georgia O'Keeffe. Deze Amerikaanse kunstenares is zeker ook een inspiratiebron voor Ottavio Missoni geweest. Met name de werken die zij maakte in de natuur van New Mexico laten de golvende lijnen en kleurschakeringen zien die ook zichtbaar zijn in de stoffen van Missoni. Natuurlijk had ik mij voorgenomen om ook deze tentoonstelling te gaan zien. Dankzij een te vol hoofd en een vermoeid lijf heb ik deze wens laten varen en heb ik mezelf de catalogus cadeau gedaan.
Al met al was dit weer zo'n dag die voorkomt dat ik me zal gaan vervelen in de aankomende tijd!









Reacties

Populaire posts van deze blog

PAESENS MODDERGAT, 't FISKERHUSKE en WADDENWOL

TÓCH LENTE ......

BAKJE BREIDZJEN, BREIEN! IN FRYSK MUSEUM TE LJOUWERT, MARIE ANTOINETTE, EN NOG EENS BRAZILIAANSE AVONTUREN